stickavirkasmycka

Senaste inläggen

Av Maria Mossberg - 20 augusti 2011 10:40

 

Jag vill tipsa om en bok som innehåller en hel del ursöta amigurumis! Boken har många mönster så man får verkligen valuta för pengarna :) Jag har virkat en söt bläckfisk ifrån boken som blev bra! Den har också ett mönster på riktigt söta kaniner som jag funderar på att virka till påsken (snacka om framförhållning). Boken är skriven av en tjej som heter Annie Obaachan och heter som ni ser "25 små gulliga Amigurumidjur". Lycka till med era amigurumidjur!

Av Maria Mossberg - 18 augusti 2011 18:02

 

Det här halsbandet är jag mycket stolt över, det är väldigt lyxigt för det första. Jag har verkligen enbart utgått ifrån designen i detta fall och inte låtit priset begränsa mig. Vilket i och för sig inte betyder att det verkligen blev dyrt :) Det här halsbandet består enbart av glaspärlor i turkosa toner! Min tanke är att smycket ska bäras på sommaren framförallt då man vill bära kläder i starka färger. En glädje att få bära och titta på för att minnas sommarens bästa dagar.

Av Maria Mossberg - 15 augusti 2011 20:52

 

Man blir verkligen sugen att göra en rolig tårta när man kikar in i ett sånt här skyltfönster! Tårtor är verkligen roliga om man får vara lite kreativ samtidigt :) De här tårtorna är gjorda av sugarpaste och är byggda på en grund av sockerkaka. En expert på området är Debbie Brown, vars böcker jag har i bokhyllan. Debbie gör tårtor för alla tillfällen och det är omöjligt att inte bli inspirerad när man läser hennes böcker. Här är en länk till hennes hemsida om du vill kika på lite mer ätbart:


Debbie Browns hemsida

Av Maria Mossberg - 11 augusti 2011 19:19


Min mamma har målat en fantastisk tavla tycker jag. Jag frågade om jag fick visa upp den på min blogg, och till min stora glädje sa hon ja. Tavlan är målad i olja och föreställer två olika glasföremål. Den är så ljus och skir, det tycker jag verkligen är vackert! Att måla är något som ligger i släkten med andra ord :) För övrigt målar hon vackra landskap eller porträtt. Vi målar båda två när vi har rätta "känslan" och det är för det mesta när man har gott om tid!

Av Maria Mossberg - 10 augusti 2011 17:36


Amigurumi samlingen växer därhemma. Till min glädje har jag ett riktigt bra garn att jobba med ifrån järbo garn. Det gör virkningen tät (om du virkar under "flätan" det vill säga och inte i den) och hållbar. Dessutom finns garnet i jättefina pastell färger och det går att köpa lite överallt, till och med på COOP forum har jag hittat detta garn. Tur att de inte är dyra heller, så jag kan köpa många ;)

Av Maria Mossberg - 8 augusti 2011 10:52

 

 När jag reste till Berlin i juli hittade jag den här pärlskatten! De stora blommorna består av ett nästan cernitliknande material men mjukare. I övrigt är det några skinande lila vaxpärlor och mörkare lila pärlor i organiskt material. I vanliga fall undviker jag plast helt och hållet när jag gör halsband men eftersom blommorna var så plastliknande beslutade jag mig för att ge plasten en chans, att göra det lite mer lekfullt än vanligt :) Så de största lila pärlorna på bilden är faktiskt i plast! Längst upp skymtar en rosa pärla i lackat papper som jag gärna använder i mina smycken :)

Av Maria Mossberg - 4 augusti 2011 15:13


Nu har äntligen mina pulsvärmare i rosa blivit klara! Jag gjorde det enkelt för mig och virkade efter ett eget mönster som inte krävde allt för mycket av mig. Jag har bifogat mönstret här nedan om det är någon annan som känner sig manad! Prova gärna, de virkas snabbt och lätt med virknål 3 och garnet "Lino" ifrån Austermann.


Rosa pulsvärmare


Virknål: 3mm

Garn: Lino color (lin; viskos; bomull; akryl), Austermann.


Varv 1: 49 lm, slut med en sm.

Varv 2-3: 1 fm i varje maska.

Varv 4: *10fm, 2->1*

Varv 5-19: 1 fm i varje maska.

Varv 20-22: Minska 1x2->1

och sedan ytterligare en gång före varvets slut.

Varv 23: *10fm, 1x2->1*

Varv 24: 1 fm i varje maska.

Varv 25: *10 lm, hoppa över två maskor, 1sm*. Fäst tråden.


liten ordlista:


lm: luftmaska

fm: fast maska

sm: smygmaska

*-*: upprepa


Lycka till!

Av Maria Mossberg - 3 augusti 2011 11:21

 

För några dagar sedan passade jag på att fynda i en affär som hade slutrea och hittade denna underbara skapelse i trä - "Angel of spring"! Jag föll direkt för den och även för de övriga figurerna i butiken! Jag ska definitivt investera i fler men den här får redan nu lysa upp mitt vardagsrum. Susan Lordi heter konstnären som ursprungligen skapar figurerna i trå. Jag hittade henne på nätet om du också vill veta mer: SUSAN LORDI - WILLOWTREE Mitt ha-begär brukar vara kontrollerbart men i detta fall är det svårt, mycket svårt att stå emot :)

Translate this blog!

Translate this blog - choose your language in this list.

Presentation


På den här bloggen delar jag med mig av några av mina intressen:

stickning
virkning
måleri
smyckestillverkning

Fråga mig

6 besvarade frågor

Mina andra webbsidor

Följ mig på twitter

Follow stickavirka on Twitter

Följ bloggen

Följ stickavirkasmycka med Blogkeen
Följ stickavirkasmycka med Bloglovin'

Få nyhetsbrev i mailen!

Fyll i din e-postadress och få regelbundna nyhetsbrev från denna blogg i mailen!

Kategorier

Senaste inläggen

Gästboken

Länkar

Omröstning

Vad tycker du är allra mest intressant att läsa om på bloggen?
 Stickning
 Virkning
 Konst och måleri
 Smyckestillverkning

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2019
>>>

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se